limerick-groninger

Een blog over Ierland.

Eindelijk maar toch.

Een reactie plaatsen

Vrijdagavond werd bekend dat met ingang van zaterdag 22 januari 2022 binnen Ierland de meeste coronamaatregelen werden opgeheven waaronder ook de verplichte horecasluitingstijd van acht uur ‘s avonds. Wat blijft is het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer, winkels en winkelcentra en andere openbare gebouwen, het isoleren indien positief en de restricties rond het internationaal reizen.

Na de bekendmaking meldde Mick Dolan, de eigenaar van Dolan’s pub en restaurant in Limerick City op sociale media al dat er zaterdagavond vanaf negen uur een muzieksessie in de bar zou gaan plaatsvinden. Dat was sinds maart 2020 niet meer voorgekomen. Tijdens de pandemie was het wel een aantal keren mogelijk geweest om concerten te organiseren voor een zittend publiek aan tafeltjes met gepaste afstand in Dolan’s warehouse (een concertgelegenheid achter de pub) en in de Milk Market (een overdekte markt in Limerick die door Dolan’s ook als concertgelegenheid wordt gebruikt), maar de traditionele muzieksessies in de pub konden niet meer plaatsvinden.

Zaterdagmiddag zei ik tegen Orla dat ik eigenlijk wel zin had om ’s avonds even in Dolan’s  te gaan kijken. Orla had haar bedenkingen omdat ze verwachtte dat het de eerste avond erg druk zou zijn en daardoor een infectiehaard van jewelste en dat het eigenlijk nog te vroeg is voor een volledige opening. Mijn argument was dat het juist goed is om nu open te gaan omdat de meeste mensen die in Ierland wonen nog beschermd zijn door de boostervaccinatie. Mensen die ongevaccineerd het uitgaansleven ingaan lopen de grootste kans om in het ziekenhuis terecht te komen. Daarin gaf ze me wel gelijk. We besloten om te gaan. Orla vroeg of ik mijn instrumenten meenam. Ik besloot om de trekzak in de auto te leggen voor het geval dat, maar was eigenlijk nog niet van plan om al aan een sessie deel te nemen. Ik wilde alleen even naar binnen voor een pint en om even de sfeer te proeven.

Rond half tien kwamen we bij Dolan’s pub aan. Orla wierp één blik naar binnen en zei dat ze niet naar binnen ging. Te druk. Ze besloot om in de auto te blijven zitten en haar kunstblog en sociale media bij te werken terwijl ik naar binnen ging voor een pint en wat foto’s. Binnen was het inderdaad druk en behalve het personeel droeg bijna niemand een mondkapje. Ik was een van de uitzonderingen. Het viel me gelijk op dat de barkrukken weer terug waren en er aan de bar besteld kon worden. Mick en Valerie (de eigenaars) waren aanwezig en begroetten mij hartelijk waarna we even een praatje maakten. Daarna maakte ik wat foto’s van de muzikanten en bestelde een pint Guinness. Man, wat was het wennen aan de drukte: mensen die zich langs je heen baanden, op een kluitje bij elkaar stonden en vrij, meest zonder mondkapje door de pub liepen. Ik kon zien dat het voor meer mensen een onwennige drukte was. Er heerste een wat nerveuze uitgelaten sfeer. Het lawaai van al die pratende mensen was ook erg wennen. Dat was voor de pandemie voor mij al een reden waarom ik nooit op een zaterdagsessie in Dolan’s speelde: je kon jezelf nauwelijks horen spelen, laat staan de anderen. De maandagavondsessie, waar ik wel eens aan deelnam, gaat helaas nog niet door. Toen ik Mick er naar vroeg, gaf hij aan dat ze de eerste helft van de week eerst nog dicht blijven.

De sfeer in Dolan’s op deze gedenkwaardige zaterdagavond was goed, het bier was lekker, maar een half uur later stond ik toch weer buiten en gingen Orla en ik weer terug naar huis. Ik moet nog erg voorzichtig zijn omdat ik in de gezondheidszorg met kwetsbare mensen werk dus liever geen omicron krijg en doorgeef. We merken over een tijdje wel hoe de afschaffing van de restricties heeft uitgewerkt. Op 17 februari wordt er door de overheid geëvalueerd.

Zaterdagavond 22-01-2022. Eerste traditionele muzieksessie in Dolan’s pub, sinds maart 2020.
Zaterdagavond 22-01-2022. Eerste traditionele muzieksessie in Dolan’s pub, sinds maart 2020.

Auteur: limerickdolf

English: My Name is Dolf Patijn. I'm a Dutchman but I live in County Limerick in Ireland. I'm a photographer and I play Irish traditional music. As a photographer I work for ilovelimerick.ie and freelance. If you would like to buy prints of my photos you can contact me on digitaldolf@yahoo.ie ------------------------------- Nederlands: Mijn naam is Dolf Patijn. Ik ben een Groninger maar woon sinds het jaar 2000 met mijn Ierse vriendin en twee katten in het zuidwesten van Ierland. Naast mijn werk in de gezondheidszorg, fotografeer ik (o.a voor ilovelimerick.com) en speel ik Ierse traditionele muziek. Mijn foto's zijn te zien op mijn nieuwe site: digitaldolfphotography.wordpress.com op Facebook (https://www.facebook.com/digitaldolfphotography), Flickr (digitaldolf) en op mijn fotoblog (http://digitaldolf.blogspot.ie/). Ook verzorg ik een kattenblog in het Engels (http://felinerambles.blogspot.ie/) Een van mijn grootste hobbies is het lezen van fictie en ik ben ook op Goodreads te vinden (https://www.goodreads.com/user/show/3303223-digitaldolf)

Plaats een reactie